Barnas kunstleirplass og skulptursti – Den uendelige historien

Kunst i Stasjonsparken
«Barnas kunstleirplass og skulptursti – Den uendelige historien»

KURSET ER NÅ FULLT OG PÅMELDING STENGT. STÅR DU PÅ VENTELISTE, VIL DU FÅ BESKJED OM DU FÅR PLASS SNAREST.

Bli med og bygg!
- Kunst-workshop om gjenbruk og natur for barn og unge fra 2. til 10. trinn.

Lurer du på hvordan kunstnere jobber når de skal lage skulpturer til en park?
Bli med metallkunstner Kjetil Aschim og skap det nye samlingspunktet på Bjørkelangen! Vær hans høyre hånd og bygg «Kunstleirplass» i Stasjonsparken!

I dette prosjektet får du være med å gjøre avfall fra ROAF om til kunst! Kunstleirplassen skal bli en permanent samlingsplass med skulpturelle sittebenker. Et sted for frisk luft, undring og humle sus for hele familien. Lekedager, pikniker, ute-bursdager, turgrupper og pensjonisttreff. Mulighetene blir mange.
Dette er andre del av prosjektet «Barnas kunstleirplass og skulptursti – den uendelige historien»,  et stort, utendørs, kunstprosjekt hvor kommunen samarbeider med Romerike Avfallsforedling IKS (ROAF).

Bli med på fortsettelsen nå i høst – bli med og bygg!

Fire dagers workshop, to helger
Workshopen er gratis, inkluderer lunsj og vil foregå i Stasjonsparken/Frivilligsentralen, på Romerike Avfallsforedling IKS og hos Kulturskolen.
Antall plasser: 15

1. helg
Når: 31. aug. - 1. sept.
Tid: 11.00 - 16.00, lunsj ca. kl. 13.
Oppmøtested: Aurskog-Høland Frivilligsentral, Stasjonsveien 63, 1940 Bjørkelangen.

2 helg
Når: 5. og 6.okt
Tid: 11.00 - 16.00, lunch ca. kl. 13.
Oppmøtested:
Lørdag 5. oktober: ROAF IKS hovedsentral: Bølerveien 93, 2020 Skedsmokorset.
Søndag 6. oktober: Kulturskolen, Haldenveien 123, 1940 Bjørkelangen.

Første helga jobber vi i Stasjonsparken på Bjørkelangen, for å bli bedre kjent med sommernaturen der. Her skal vi registrere, tegne og notere ned opplever i parken og bruke det til å tegne hver vår skulptur/fantasibenk Vi jobber mest mulig ute hvis været er bra (det er jo sommer), men vi får også bruke Frivilligsentralen sine rom til å spise og jobbe. Etter at workshopen er over, velger Kjetil ut tre ulike tegninger som vi skal jobbe videre med den andre helga.

Lørdag 5. oktober ønskes vi velkommen på det store gjenvinningsanlegget til ROAF. Først skal Kjetil vise hvordan han har jobbet videre med tegningene av skulpturbenkene i 3D-program og snakke litt om hva som trengs for å få skulpturbenkene fra tegning til virkelige skulpturer. Vi blir utstyrt med nødvendig verneutstyr og bruker dagen på å samle inn avfall som vi kan jobbe videre med. Søndag 6. oktober møtes gruppa hos kulturskolen og jobber videre med funnene fra ROAF, for å se hvordan alt kommer sammen.

Mål med kurset:
Barna vil få et godt innblikk i hvordan en metallkunstner jobber med materialet metall på en bærekraftig måte. Samarbeid står sentralt og man vil være med å påvirke kunstnerens uttrykk med tegninger, og delta i prosessen med å finne gjenbruksmaterialer og gi dem en plass i skulpturene.
Kjetil Aschim vil jobbe videre med skulpturene i etterkant og gjøre dem ferdige så de kan få plass i parken. Når de er på plass, blir det laget et stort åpningsarrangement for alle.

Hvem er Kjetil Aschim
Kjetil er metallkunstner og har jobbet mye med kunst i offentlig rom. Den røde tråden i hans kunstnerskap er gjenbruk og et tydelig, gjenkjennbart og personlig uttrykk med mye lekenhet og humor, ofte inspirert av naturens former. Innslag av gjenkjennelige gjenbrukselementer får en nytt liv og skaper nye assosiasjoner og følelser som for eksempel i arbeidet DAMFROSK (2020) der en Volkswagen boble fra 1968 har gjenoppstått som Norges sjeldneste froskeart utenfor Tvedestrand VGS. Han anser seg som kunsthåndverker og er opptatt av materialer og den materialbaserte kunstens plass i samfunnet og at dette videreføres til dagens barn og unge.

Om prosjektet:
Prosjektet startet opp i november 2023. Da inviterte vi barn fra 2. til 7. trinn til å delta på «Historieworkshop med kunstnerne Dragland og Kogan - Bli med å lag eventyret om Stasjonsparken.» Der ble det skapt spennende bilder og historier om parken, sånn at vi ble bedre kjent med den. Prosjektet er fortsatt utstilt på rådhuset.